Cookies help us give you the best experience of our site. However, you can change your cookie settings in your browser depending on your preferences. Please read more about our cookies in our Cookie Policy.

10:00 | October 15, 2014

In life, It’s all about the will.

jj

IMG_1046

kkkk

Alla människor har mål i livet och för att man ska nå sina mål krävs det att man har en stark vilja för att lyckas. Viljan blir en motivation, en positiv motivation som kommer att leda dig fram till mållinjen. Utan rätt motivation kan du att påbörja något, men du kommer tillslut tvinga dig själv till att kämpa och tyvärr kommer det inte gå hela vägen. Eftersom att träning idag är ett stort trend och används betydligt mer än vad det gjorde för några år sedan kan vi ha det som ett exempel. Många människor börjar träna för att få den drömkroppen de vill ha, och inte för att det är roligt. Som sagt är detta något om oftast håller någon vecka och tillslut ger man upp för att man tycker att det är jobbigt att regelbundet ta sig till gymmet och göra något man inte tycker är kul. Motivation enligt mig skapas alltså tillsammans med viljan och att göra någonting man tycker är kul.

Det finns många sätt att träna på och här gäller det för var och en att testa sig fram tills man hittar någon man tycker är kul. Jag exempelvis är en människa som gillar att variera och inte göra samma sak hela tiden. I början av min s.k. träningsresa älskade jag att springa på löpbandet, därefter blev det mer av styrketräning och idag är jag speciellt förtjust i att kombinera styrketräning med kondition fast på crosstrainern. Man får försöka att hitta nya utmaningar hela tiden. Man brukar tala om två olika sorters motivation, yttre och inre. Det är den yttre motivationen som är den som är lätt att hitta som exempelvis när man blir inspirerad av andra eller när man får tips av andra etc. Den inre motivationen är när drivet kommer inifrån. När man har ett mål och man låter ingenting på utsidan stå i ens väg. Det är denna typ av motivation ni måste hitta! Sätt ett stort kryss på rädslan att misslyckas och fokusera på viljan att lyckas.

Jag får konstant frågan ”Vart får du all motivation ifrån?” och ovan har ni svaret. Min vilja är min motivation, alltså är jag min egna motivation. Jag gör jämförelser, vad har jag åstadkommit, hur mycket min kropp har förändrats under en period m.m. Det är inte ofta man ser skillnad i spegeln efter 1 vecka, och tråkigt nog finns det människor som ger upp direkt. Ni får inte ge upp! Bara för att ni inte ser någon skillnad när ni kollar er i spegeln betyder det inte att något i er kropp har förändrats. Därför uppmärksammar jag er att väga och mäta er så att ni har något att utgå ifrån, låt det sedan gå ca 2 veckor och sedan gör ni detta på nytt för att se ifall det blivit en skillnad. Jag har detsamma tankesätt på gymmet, springer jag 5 km på 30 minuter idag så sätter jag målet att klara det  25 minuter nästa gång. Det gäller att alltid sätta relevanta mål inom träningen och jag föredrar kortsiktiga mål exempel veckovis. Öka alltid era övningar (reps/set. Du är din största fiende, du är den som har makten att ge upp och på samma sätt har du makten till att lyckas. Allt handlar om viljan, du måste vilja detta 100 %. Du styr detta och låt aldrig någon påverka dig negativt.

// All people have goals in life and to reach them it requires that you have to have the will to succeed. The will becomes a motivation, a positive motivation that will lead you to the finish line. Without the right motivation, you can to start anything but you will eventually force yourself to fight and unfortunately it will not go all the way. Since training today is a big topic and is used much more than it was a couple of years ago, we can have it as an example. Many people start exercising to get the dream body they eant and not because it ‘s fun. This is something that usually lasts some weeks and then you give up because you think it’s too difficult to regularly get to the gym and do something you don’t enjoy doing. Motivation according to me is created along with the will and to do something you enjoy doing.

There are many ways to workout and you have to try different types of training until you find someone you think is fun and something you enjoy. I , for example, like to vary and not do the same thing all the time. At the beginning of my so-called journey, I loved to run on the treadmill and focus on my condition, then it started to do more of weight training and today I am especially interested in weight lifting and the crosstrainer. You have to try to find new challenges all the time, thats also what keeps me going. There are two different motivations, external and internal. It is the external motivation that is the one that is easy to find,  it’s like when you get inspired by others or when you get advice from other etc. The inner motivation is when the will comes inside, the one I have. When you have a goal and you don’t let anything on the outside stay in tour way.  This is the kind of motivation you need to find ! Put a big X on the fear of failure and focus on the desire to succeed.

I constantly get the question ” Where you get all the motivation come from? ” And above , you have the answer. My will is my motivation, so I become my own motivation. I make comparisons , what have I accomplished, how much my body has changed over a period etc. It’s not often you see a difference in the mirror after 1 week, and sadly there are people who give up right away. Don’t give up! Just because you don’t see any difference when you check yourself in the mirror it doesn’t mean that something in your body hasn’t changed. Therefore, I pay attention to you to weigh and measure you so that you have something to go on , then let it go for about 2 weeks and then you doing this again to see if there has been a difference. I have the same mindset in the gym, If I run 5 km in 30 minutes today so I set the goal to make it 25 minutes next time. It’s important to always put relevant targets within the workout and I prefer short-term goals such as for every session. Always increase your exercises (reps/sets). You are your biggest enemy, you are the one who has the power to give up and in the same way you have the power to succeed. It’s all about the will, you have to want it 100%. You control this and never let anyone influence you negatively.

IMG_5088

Read about my journey (HERE)


21 kommentarer



21 kommentarer om “In life, It’s all about the will.”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Jag accepterar villkoren som finns här

  • Så himla grymt skrivet!!

    Reply
  • Tack snälla!! :**

    Reply
  • På vilken bloggportal bloggar du? 🙂

    Reply
  • wordpress

    Reply
  • You are such a big motivation for me, your body, traning, style. Yours posts are the best !! 🙂 :*

    Reply
  • And again, so true and inspiring words! Not only for sports, for every goal you have in life, thanks for reminding us, what actually counts! You are wonderful! <3

    Reply
  • Jag tycker verkligen att du är helt otrolig. Det jag tycker är jobbigt är att jag ÄLSKAR mat och ett liv där man inte kan äta spagetti och köttfärssås eller potatisgratäng känns hemskt. Jag vet att det bara är mat men det är alltid maten som gör att jag tappar fokus för jag känner mig dålig om jag äter maten som jag skrev ovan när jag kanske borde ha ätit grönsaker och fisk. Hur ska jag göra? Jag jag både ha kakan och äta den? Kram på dig!

    Reply
  • Alltså du är så himla bäst!! Går alltid in på din blogg när jag känner att jag behöver mer motivation för träningen, och att hitta detta idag var ju bara perfekt! Har följt dig så himla länge och aldrig tröttnat. <3
    Jag skulle tycka det var skitkul om du skulle vilja starta en liten challenge för dig och dina läsare. Typ att skippa socker i 1 månad/röra sig varje dag i 14 dagar/100 sit-ups varje dag – eller nått liknande, jag tror du fattar 🙂 Jag försöker sätta sånna mål för mig själv men ibland funkar det inte riktigt. Skulle vara så kul att få lite extra push från dig då, se att du klarar det och då kan jag klara det!
    Kram

    Reply
  • Vad är ditt bästa mattips för oss som vill ha en smal midja?

    Reply
  • Beautiful u r!
    Adore your honesty, not everyone put their “before” pics online.
    Thanks for sharing your experience with us.
    Just want to know : how d u have time for studying?what r ur marks?

    And what is your choice for cold winter? boots especially I’m interested in:)

    Reply
  • Thank you Maria <3 It took me months to show the pictures so I appreciate that you like it. Right now I have took 1 year off so that I can focus on my blogg. I will show you <3 Hugs

    Reply
  • Love youre body

    Reply
  • Thank you <3

    Reply
  • Vilket fint inlägg du är verkligen en stor inspirationskälla för både mig och många andra! Jag har försökt träna på löpbandet i hopp om att tona kroppen lite. Har haft väldigt dåliga mat och motionsvanor de senaste åren vilket såklart har visat sig på kroppen. Tycker dessvärre inte det är roligt alls att träna kondition och det slutar med att jag slutar efter någon vecka.. Har däremot inta problem med att ändra konsten.. Tror du att jag skulle kunna se skillnad bara genom att ändra kosten och träna styrka? Eller är det ett måste att få med konditionsträning?

    Reply
  • Tusen tack snälla Josefine! Det tror jag absolut du kan göra, om det inte är så att du vill gå ner 10kg, då skulle det tagit lite längre tid. Lycka till, kramar 🙂

    Reply
  • seriöst.. hur orkar du publicera en och samma text flera gånger..? det ser inte proffsigt ut.

    Reply
  • Jag har tyvärr vart tvungen då jag får nya läsare och de är intresserade av det. Dessutom har jag vart sjuk en vecka så. Ingen ber dig läsa min blogg 🙂

    Reply
  • Wow- vilken inspiration!
    Har en fråga: Jag skulle jätte gärna vela veta vilken tid på dygnet som du tränar? Eller beror det på te.x när du har tid på dagen att träna?
    Skulle bli super glad om du kunde dela med dig av ditt träningschema, ungefär hur många gånger i veckan du oftast tränar och vad du tränar?
    Jag äter regelbundet 5 gånger om dagen och äter “clean.” Fast jag vill även börja bygga lite muskler vid te.x rumpa och mage och jag tycker att din kropp verkligen är drömkroppen så jag skulle verkligen uppskatta om du kunde dela med dig lite av dina tränings erfarenheter!:)
    Som sagt, skulle uppskatta det såååå mycket!!! 🙂 Kram.

    Reply
  • Hej! Men tack snälla du 🙂 Det är olika, har ingen fast tid då jag tränar men jag föredrar att träna på förmiddagen, någon timme efter frukosten. Klicka in dig på “training” så hittar du nog de svar du söker <3 Massa kramar!

    Reply
  • Du är verkligen en stor inspiration för mig! Vill själv gå igenom en liknande resa då jag själv aldrig blir nöjd med bilder eller hur jag ser ut i bikini. Läser din blogg och får lite mer driv att känna att jag vill lyckas men är ändå inte riktigt där då det känns som att jag inte kommer lyckas. Jag tänkte passa på att fråga hur mycket ”Tartarus” och drycken ”Celsius” gjorde för dig i din viktnedgång? Vill själv ha något som kan sätta igång förbränningen extra. Men åter igen du är en grym tjej och en stor inspiration för mig som får mig att vilja lyckas varje gång jag kikar in!

    Reply
  • This is inspiring!! Well done. By the way, where was this holiday, its looks amazing haha!

    Reply